Public Speaking and Influencing Men in Business, Dale Carnegie, 1926.

Det här är en klassiker från 1926! Mycket är ändå fullt användbart. Nyckelkapitlet är ”Så ser man till att publiken håller sig vaken.
Boken säljer fortfarande. Det måste ligga något klokt i råd som håller i 90 år.


Det som inte känns aktuellt i boken är röstövningar (fanns inga mikrofoner), referenser till imponerande personer (som nu är okända, i alla fall för mig) och ren språklära (grammatik och uttal var en tydlig klassmarkör på den tiden).

Men att engagera åhörare är minst lika aktuellt nu!
Här följer ett urval av råd från boken. De handlar om förberedelser, innehåll och framträdande.

Förberedelser

Uppladdningen

Att vara en bra talare handlar inte om talang, utan om arbete. Det är de goda förberedelserna som gör en talare riktigt bra.

Carnegies råd till talaren är att först hitta kopplingen mellan hjärnan och hjärtat. Man måste gräva efter sin övertygelse och sin entusiasm för ämnet.

Det är sin egen känsla man ska hitta, inte försöka vara inställsam mot publiken. Först då kan man ladda ett tal med tillräckligt mycket nerv för att nå åhörarna.

Den viktigaste förberedelsen är alltså inte att skriva ned vad du ska säga. Det är mycket viktigare att förbereda vad du ska tycka och känna! Om du på djupet vet vad du tycker och känner, då kan du förmedla det även om du tappar dina anteckningar.

Den som tycker att ens ämne är ”tråkigt men nödvändigt” slösar bort sin egen och andras tid. Det är ditt ansvar som talare att se till att du är tillräckligt engagerad i uppgiften.

Vi har fyra kontaktpunkter mot åhörarna:

  1. Vad vi gör
  2. Hur vi ser ut
  3. Hur vi låter
  4. Vad vi säger.

Även om syftet med vårt framträdande handlar om allt klokt vi säger, ska vi inte glömma de andra faktorerna. Vi ska i alla fall se till att de andra tre inte tar bort uppmärksamheten från det vi säger.

Vårt budskap kan påtagligt förstärkas om vi är kloka och kreativa med punkt 1-3.

Lokalen

Det är svårt att få igång en grupp om den sitter för glest. Fyll rummet eller byt till ett mindre.

Undvik en upphöjd scen i mindre grupper. Åhörarna ska känna att du är deras vän och det är svårare om du är på ett podium.

Vädra! Luft är viktigt för både dig och åhörarna.

Mycket ljus är bra, och se till att ditt ansikte är väl upplyst så att alla ser ditt minspel. Då uppfattas du som tydligare.

Ta bort stök i bakgrunden. Inga distraktioner som inte du själv har planerat för.

Stå inte bakom möbler! Flytta bort bord, talarstolar, podier och blommor.

Sitt inte, eller om du ändå gör det, luta dig inte mot ryggstödet. Se energisk ut!

Strukturen

Det är direkt plågsamt att lyssna till någon som inte har någon riktning. Ha riktning!

”He did not know where he was going, but he was on his way.”

Man ska tala färdigt om en sak i taget. Undvik en massa ”som jag just sa” och ”jag återkommer till det sedan”. Möjligen en (1) hänvisning till ”föregående talare” av ren artighet.

Struktur:

  1. Få uppmärksamhet (intressant öppning)
  2. Förtjäna att behålla deras uppmärksamhet (bjud på dig själv, vad har detta ämne betytt för dig?). Väck känslor.
  3. Fyll på med fakta, information och bemöt invändningar.
  4. Påminn om vad ädla personer gör – de agerar ädelt! ”Därför uppmanar jag er alla att…”

Genomförande

Öppna starkt

Se ut som att du är glad att få vara där. Le!

Öppningar är svåra. Några tips:

  • Väck nyfikenhet. ”Snart kommer ni att veta hur…”
  • Väck personligt engagemang med en historia (men den ska vara kort och bra).
  • Visa upp en pryl, som Gustaf Fridolins kolbit. Alla vet hur en kolbit ser ut, men den fungerade ändå som intresseväckare och referenspunkt.
  • Ställ en fråga. ”Har ni tänkt på…?” ”Har ni varit med om att…?”
  • Öppna med ett bra citat. ”Rädsla är vägen till den mörka sidan.” (Yoda)
  • Visa hur det angår dem. ”Om tjugo år kommer era barn att…”
  • Chocka dem: ”All choklad kommer att ta slut!”
  • Ta inte ställning i öppningen, då kan man tappa delar av publiken direkt. (Läs mer om retorik här, hur man bygger upp sin tes.)

Väck känslor

” It is not faults that kill a talk, it is a lack of virtues.”

Man måste väcka publikens känslor, annars blir det tråkigt. Du som talar ska ta ansvar för hur publiken känner.

En berömd pastor fick frågan om vad man ska göra när någon i församlingen somnar under predikan. Hans råd var att ”skaffa en lång, vass käpp och peta den hårt i sidan på predikanten.”

Det är talarens känslor som väcker publikens känslor, så du måste se till att själv känna det du vill att publiken ska känna.

Vi vill gärna tro att det är vårt förstånd som leder oss till våra slutsatser, men det är ur känslorna som övertygelsen kommer.

Kunskap räddar inte ett tal. Brist på kunskap kan förstöra det, men kunskap i sig räcker inte. En övertygande talare skapar kontakt från hjärta till hjärta, inte från hjärna till hjärna.

Ingenting viktigt har åstadkommits utan entusiasm.”
(Emerson)

Var naturlig

Ovana talare gör misstaget att tänka för mycket på sig själva – hur man ser ut, om någon blir imponerad och vad man ska göra senare på dagen. Ingen i publiken bryr sig om det.

Man ska hålla sig borta från uttryck som ”Det verkar som…”, Kanske…” och ”Enligt min mening…”. Fraserna försvagar budskapet och gör talet tråkigare.

Fakta är bra, men de står inte av sig själva, utan ska förstärkas av att talarens inställning till dessa fakta blir tydlig.

Ett tal ska låta som ett samtal. Om publiken inte ställer några frågor – ställ några själv! ”Nu tänker ni kanske…, och det håller jag med om, men vill också lägga till att…”

Gör en konstpaus före viktiga påståenden. Folk sitter och tänker på annat, men en paus väcker upp dem.

Det är inte fel att vara rolig, men det är inte syftet. ”Humor ska vara glasyren, inte kakan.”

Avsluta bra

Att avsluta är också svårt. (Jag är själv kass på det men ska skärpa mig från och med nu.)

Säg aldrig ”Jaha, det var allt jag hade att säga.”
Det är inte en avslutning, det är ett misstag! Det är bättre att bara gå och sätta sig.

Några tips från Carnegie att välja på:

  1. Kort, kort sammanfattning, max tre meningar.
  2. Uppmana till handling.
  3. Ge publiken en uppriktig komplimang.
  4. Var rolig! Svårt, men fint när det lyckas.
  5. Ett citat eller några rader poesi.

Och – viktigt – sluta innan publiken vill att du ska sluta!

Avslutning

Jaha, det var allt jag hade att säga.

.

.

.

Ni ser , det kan man ju inte avsluta med! Vi tar listan i stället.

  1. Förbered! Var känslosam och påläst.
  2. Gå nu ut och ta världen med storm!
  3. Tänk att ni har läst ända hit! Det är ett privilegium att ha så begåvade och uthålliga läsare.
  4. Näe, att vara rolig blev för kravfyllt, jag passar på den.
  5. Ingen publik har någonsin klagat på att ett anförande var för kort.” Stephen Keague.

Om författaren

Dale Carnegie (1888-1955) var föreläsare, författare och entreprenör.

Han skrev och pratade om personlig utveckling, försäljning och talekonst långt innan någon annan gjorde det. Han var pionjär inom sina ämnen och grundade redan 1912 det utbildningsföretag som bär hans namn och finns i 80 länder.


Köp boken på Adlibris här, inbunden eller häftad.


Liza Rudolfsson skriver om företagsutveckling nästan varje månad. Nästan.
Prenumerera på www.makeprogress.se/prenumerera och få nya inlägg direkt i mailen.
Att tala inför publik